donderdag 3 januari 2013

Opruimen!!!

Heerlijk die zon van gister, en mijn handen gingen jeuken,
weg met al die winter/kerst spullen en het voorjaar er in.
Een kleine mini voorjaarsschoonmaak was het resultaat.
Nu is alles heerlijk schoon en fris en ongezellig.
Dus hup naar het tuincentrum om wat voorjaar in huis te halen.
En dat is gelukt, kijk maar....



De Azalea, familie van de Rhododendron
De azalea is een makkelijke kamerplant. Je hoeft geen groene vingers te hebben om weken plezier te hebben. De azalea is evenmin kieskeurig over de plaats waar je hem zet. 
Hij houdt zich vrijwel overal kranig en fleurt elke kamerhoek op. Bemesting is helemaal overbodig.
Enkele tips om het maximum uit je azalea te halen.
Kies voor een azalea met bloeiende bloemknoppen. Planten waarvan de bloemknoppen nog niet ontloken zijn, vermijd je beter. Let er verder op dat alle knoppen gelijkmatig gezwollen zijn en dat de blaadjes min of meer horizontaal staan. Krullende bladeren zijn geen goed teken.
De azalea houdt zich overal flink maar heeft graag voldoende licht. Vermijd indien mogelijk direct zonlicht. Dat geldt overigens voor alle kamerplanten.
Hoe frisser je hem zet, hoe langer hij bloeit. De azalea laat zich echter niet ontmoedigen door centrale verwarming of airconditioning.
Hou de potkluit vochtig, maar vermijd stilstaand water in het schaaltje of de pot. Geef de azalea af en toe een oppepkuur door onder te dompelen in een emmer water tot alle lucht uit de kluit verdwenen is. Laat hem daarna goed uitlekken.


Leuke nieuwe pot gekocht met hyacinten waarvan een is geknakt,,, jammer. Misschien komt het nog goed.


16 opmerkingen:

  1. Mooi !!! Lenteachtig!!

    Alleen ben ik niet goed in planten. Hoe ik het ook doe, ik krijg altijd beestjes. Orchideeën lukken me op de een of andere manier wel weer goed. Maar een bolletje van het een en ander ga ik wel halen!!! :o)!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk de Lente! Ben er ook al aan begonnen hoor! Dat we op de echte Lente nog even moeten wachten kan me niet deren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. owwwwwwwwwwwww dat ziet er weer erg gezellig en vrolijk uit zeg al je planten, wat jammer dat er hyacintje is geknakt zeg, hoop ook dat het goed gaat komen

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi en fleurig berichtje...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er heel gezellig uit ! heb ook al narcissen in huis gewoon leuk om zo met de seizoenen bezig te zijn :-)

    groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leuk hè bolletjes en lekker lang plezier ,mooie azalea s

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kerstspullen hangen hier nog, maar ik wilde ook graag wat fleurigs in huis. Hier zijn het anjers geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk!!! oh...het duurt nog zo lang voordat het lente is...maar bij jou is het er al!
    Lekker hoor!

    Hier moet ik de kerstzooi het huis nog uit werken :o)

    Groetjes Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk alles weer aan kant!
    Ik moet nog beginnen!
    Ik kan helaas de energie nog niet vinden om dit te doen!
    Prachtig je azalea's!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zijn ze mooi! Zelfs azalea's hou ik niet goed, toch maar weer eens proberen met al je goede raad.
    Net als Jacomijn doen de orchideeën het wel goed. De kerstspullen zijn hier ook opgeruimd en dan ga ik verder ook altijd aan het rommelen.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Was jij ook al zo actief? Ik zag iedereen om me heen aan het poetsen en opruimen...
    Het kwam vast door de zon en zo vlak na de feestdagen ben je opeens de rommel zat en wil je schoon schip maken.
    Je azalea's zijn schitterend, wat staan ze gezellig te wezen!

    groetjes, ELizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heerlijk..he.ik ga het morgen ook doen.vind kerst een leuke tijd maar ben blij dat het nu weer voorbij is en de zon mag best wel weer meer gaan schijnen vanaf nu.
    mooie planten heb je gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En dan vooral met een zonnetje erbij, dan slaat het voorjaarsvirus helemaal wel toe. Ik ben ook gek op azalea's, kies meestal voor een witte, maar als ik jouw mooie roze dan weer zie. Ook zo leuk.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooh wat mooi, zou ik helemaal nog niet aan denken, ik ben helemaal nog in wintermodus maar het staat zo vrolijk op je vensterbank.

    Hopelijk komt dat zonnetje vna jullie even tot hier de komende dagen :)

    Groetjes
    An

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooie zonnige planten!.. je hebt ze zo op de foto gezet.. dat ik ze kan ruiken!!!
    raar he?? maar de geur van hyacinth en azalea ruik ik echt als ik naar je fotoos kijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.