woensdag 30 september 2015

Heren puntsjaal


De heren komen er wat bekaaid af als het om sjaals en mutsen gaat vind je ook niet?
Hoog tijd dus om dat recht te zetten en de heren eens te verrassen met een mooie home made sjaal.


Ik heb deze sjaal gehaakt in stokjes en met acryl garen van Pingouin. Omdat het vrij dun garen is heb ik  de sjaal met dubbelgaren gehaakt met een draad groen en een draad in antraciet, je krijgt dan een gemêleerde draad wat ik wel erg stoer vind staan. Haaknaald nr. 4 haakt lekker vlot en de sjaal is dan ook lekker snel klaar.


De sjaal is gehaakt door steeds aan een kant te meerderen en bij het gewenste middelpunt te gaan minderen. Ik heb dit op een andere blog gelezen maar nu weet ik niet meer precies waar. Ik heb voor de zekerheid de kant waar niet gemeerderd werd een markeerder aangebracht dan kom je ook niet in verwarring.  Je kan ook een andere steek gebruiken voor de sjaal maar houd er wel rekening mee dat je steeds moet meerderen en minderen.


De sjaal wordt gedragen met de punt naar voren en dan de beide uiteinden om de hals slaan en dan nonchalant aan een van de zijkant of het midden  een knoop maken.

Wil je ook een sjaal voor je man/vriend/zoon/buurman of wie dan ook maken.  Ik heb er een geschreven en getekend patroontje van gemaakt. Als je er op klikt krijg jehet vergroot te zien.


Ga je ook z'n stoere kol/puntsjaal haken laat het me dan even weten. Ik vind het altijd leuk om te zien wat anderen maken en of mijn patronen duidelijk genoeg zijn en kloppen.




15 opmerkingen:

  1. Leuk Dinah! Inderdaad mooi stoer, dat gemêleerde effect. Het is een soort van Baktus-sjaal, die heb ik wel eens gebreid. Je kunt dan ook meerderen tot je precies op de helft van je garen bent en daarna begin je te minderen. Dan heb je in principe precies genoeg garen.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar lijkt het wel op. Ik heb eigenlijk meer gelet op de breedte van de sjaal. Maar het is heel handig om het garen te splitsen.. Top tip.. dank je...

      Verwijderen
  2. Stoer zo, leuk eens iets voor de man ;)
    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, stoer en mooie kleur.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met zo'n sjaal kun je als man modieus voor de dag komen!
    En alweer een patroontje van je...., dankjewel.
    Wat heb je alles mooi op de foto gezet, Dinah!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie kleurencombinatie op deze manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! En origineel! Mijn man is jammer genoeg niet 'van de sjaals' :-)))
    Terwijl ik het echt heel leuk vind staan.
    Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om ook eens een herensjaal te zien en een hele mooie nog wel! Laat de herfst maar komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een stoere herensjaal. Bedankt voor het patroon.
    Ik zal een linkje naar je patroontje delen op Haakinformatie.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat heb je mooi gemaakt! Leuk eens een mannen haak patroon 👌

    Groetjes Marijke ❤ zusjeknus.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik ook. Ik heb ook al eens een col gehaakt voor mijn zoon. ;-) Dat krijg je met zo'n mannenfamilie. hihihihi.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.